Návšteva školy na Jastrabej
Navštívili sme žiakov 2. a 3. ročníka. Boli veľmi aktívni a snažili sa zapojiť do našich aktivít, ktoré sme si pripravili. Učitelia boli ochotní a rešpektovali nás. So žiakmi sme viedli diskusiu dve vyučovacie hodiny.
Aktivita č. 1:
Prezentácia
Na začiatku sme žiakom vysvetlili základné ľudské práva na bežných príkladoch zo života. Použili sme pritom prezentáciu. Popri prezentácii sme s nimi viedli diskusiu. Vypočuli sme si ich názory na ľudské práva - ako ich vnímajú oni.
Prostredníctvom viacerých zaujímavých aktivít sme žiakom priblížili informácie o ľudských právach. Najviac ich zaujala aktivita Zrkadlo a Spoznaj sám seba .
Aktivita č. 2
Rozhodni sa
Deti boli rozdelené do skupín, v ktorých spoločne rozhodovali.
Vytvorili sme 3 stĺpce: Prijateľné/ Neprijateľné/ Neviem. Zaraďovali správanie v oblasti ľudských práv do stĺpcov. Nasledovala diskusia a spoločne sme opravili a preradili nesprávne zaradené spôsoby správania.
Aktivita
č. 3
Zrkadlo
Vo veľkej škatuli bolo umiestnené zrkadlo. Deti nevedeli, aký predmet sa v nej ukrýva. Škatuľa kolovala medzi deťmi, tie nemohli prezradiť, čo v nej vidia. Cieľom bolo, že každý zistil, že videl seba - každý inú farbu vlasov, očí, odtieň pleti.
Nasledovala diskusia s vyhodnotením, že každý je iný, no všetci máme rovnaké práva.
2. časť aktivity
Doplňujúcou časťou tejto aktivity boli pracovné listy s obrázkom prázdneho zrkadla. Úlohou bolo vyplniť zrkadlo kladnými vlastnosťami. Diskutovali sme o tom, či sa deti odsudzujú za niečo, čo ostatní možno nemajú. Viedli sme ich k rešpektovaniu iných.
Aktivita č. 4
Spoznaj sám seba
Najprv každý žiak nakreslil na papier sám seba a pripísal svoju obľúbenú činnosť. Neskôr sme kresby aj záľuby porovnávali, diskutovali o tom, ako nie je správne ostatných odsudzovať za to, ako vyzerajú a čo majú radi. Postupne sme prešli k ľudským právam.
Na záver nasledoval dotazník, v ktorom boli otázky o ľudských právach. Žiaci pri jeho vypĺňaní zistili aj niečo viac o sebe.